zondag 8 augustus 2010

Mijn Parijs

Van 's morgens vroeg tot midden in de nacht de bruggen over en straten door op de fiets (wat zo gaaf was dat ik er even van moest gillen)
Zoeken naar de MAOZ (want die hebben ze één in Parijs) en het euforische gevoel bij aankomst bij deze Goddelijke Falafelkoning
De vingerafdrukken van Rodin in een proefmodel waaraan iedereen voorbij loopt
Het lachende gezichtje dat Munch stiekem verwerkt in de achtergond van een tekening (of is het toch toeval?)
Echte, bewegende, filmbeelden van Monet, schilderend in zijn tuin
De zoektocht naar een Belgische krant (want het voetbal gaat voor mijn lief gewoon door)
Koffie die duurder is dan hij smaakt
Toiletten die viezer zijn dan de koffie
Eten en drinken aan een tafeltje in een deuropening, wat hou ik toch van tafeltjes in deuropeningen!!
Malle oude dames, je ziet ze overal waggelen, strompelen, in zichzelf mompelen, de anonimiteit van de stad maakt ze eenzaam en krom en een beetje gestoord
Metro's die ruiken naar veel-teveel-mensen-bij-mekaar
Een dakloze man in het park, deelt zijn brood met de duiven op zijn schoot
Een meisje dat ligt te slapen voor de ingang van Lafayette
Mijn meisjes, die in gedachten overal bij me zijn
Een goochelaar die midden in de nacht zijn kunsten vertoont
Een warme steen in mijn hand in mijn jaszak
Een prachtige steen in een ring van mijn lief
In slaap vallen met mijn hoofd op zijn schoot (een vrouw maakt een foto van ons)
Het proeven van de allereerste Eclair in mijn leven
Jaloers zijn op kleuters die beter Frans spreken dan ik
Prachtige Deense stoeltjes
Proberen te slapen in een hotelkamer zó gehorig dat het lijkt alsof er de hele nacht vrachtwagens en Amerikaanse toeristen langs je bed banjeren
Er geen enkele ochtend in slagen om op tijd te zijn voor het hotel-ontbijt
Ontbijten in de buurt van het hotel waar de eigenaar je al na een dag herkent en je in je favoriete deuropening plaatst
Vanuit mijn ooghoek een kameel denken te zien lopen aan de overkant van de straat
De onvoorstelbare hoeveelheid homofiele koppels in de wijk Le Marais
De onvoorstelbare hoeveelheid Sushi-restaurants overal (soms wel 3 in een straat)
Een hele nacht niet kunnen slapen omdat ik de hele tijd sushi voor me zie (moet je ook niet 2x in een week eten)
In een Indiaas restaurant de hele avond glimlachend aangekeken worden door een masker dat sprekend lijkt op Boy George
Pistache-ijs van Amorino (bijna alsof je in Italië bent)
Pain au Chocolat
Slenteren door het park
Rennen door de regen
Zingen in de zon
En natuurlijk de liefde, al de liefde...

Dat was mijn Parijs deze zomer


2 opmerkingen:

  1. Ah oui Sophie, Paris c'est une ville d'amour ;-)
    Wat zal je hebben genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou zoveel van Parijs, en door je post hier te lezen, ben ik er ook wel even geweest. Zo herkenbaar allemaal !

    BeantwoordenVerwijderen