dinsdag 2 augustus 2011

Praag toch...

Ik weet het niet met Praag.
Prachtige stad hoor, zeker.
Met al die verschillend gekleurde, oude gebouwen.
Smalle straatjes en prachtige bruggen, ik struin wat af hier.
Met mijn camera schietklaar.
Ik merk dat ik vooral foto's maak van de 'straatkunst' die ik tegenkom.
Krabbeltjes, tekeningen, plaksels en schilderingen die in mijn ogen de stad pas echt karakter geven.
Gebouwen spreken niet, het zijn de teksten en afbeeldingen die zij, meestal slechts tijdelijk, op zich dragen en die zoveel vertellen.
Over een jaar staan die gebouwen er nog steeds, de kunst heeft dan voor een groot gedeelte plaatsgemaakt voor iets nieuws.
Dat vind ik boeiend en leuk om te bewaren.

Maar wat vind ik ook een hoop lelijk aan Praag.
En raar vooral.
Raar!

In de winkel van het Alfons Mucha-museum klinkt op een net iets te aanwezig volume een radiozender die alleen maar keiharde metal muziek draait.
Het rochelende "grunten" van de zanger vult de winkel en niemand lijkt het op te merken.
De twee donkerblonde, lange staartdragende jongens achter de balie hebben overduidelijk de complete vrijheid gekregen in hun muziekkeuze.

Verder hoor ik in winkels en restaurants eigenlijk overal weer van die verschrikkelijke, op een goedkope manier gecoverde hits van allerlei genres, waar dan een trance-achtige beat onder gezet is.
Het zijn ook weleens compleet andere nummers, maar lijken in melodie gewoon verdacht veel op bestaande hits.
Nummers die eigenlijk mooi waren...

Ik heb ontbeten in een gaybar.
Dat kan hier blijkbaar, aparte ervaring.

Mijn appartement heeft blauwe vloerbedekking op de deur.
Ik heb geen flauw idee waarom.

Het is praktisch onmogelijk om een leuk kledingwinkeltje te vinden.
Vormloosheid is hier blijkbaar mode.

Overal verkoopt men kristallen vazen en objecten in de meest bizarre vormen en kleuren.
Houten marionetten.
Heksenpoppen die akelig schaterlachen als je voorbij loopt.
Babushka's die beschilderd zijn als Lady Gaga.

Ik zie niets wat ik gewoon mooi vind.
Ik zie NIETS wat ik GEWOON mooi vind.

Praag is voor mij het mekka van de algehele wansmaak...

Maar mooie stad hoor, Praag!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten