dinsdag 9 augustus 2011

Monster Mats

Mijn hond heeft vandaag een moord gepleegd.
Voor mijn ogen.
En erger nog, voor de ogen van mijn dochters.

Hij rent wel vaker achter konijnen aan, maar ze zijn hem doorgaans te snel af.
Vanmiddag niet.

Al wandelend door het park, wijs ik mijn dochter nog op het bruine beestje.
Midden in het gras zit het zich op zijn gemak te wassen.
Te laat krijgt hij door hoe onze krentenbol hem probeert te bespringen.
Hij rent weg, maar wordt ingehaald.
Vastgegrepen, weggeslingerd.
Konijntje rolt over het gras, komt tot stilstand.
Probeert zich onthutst bij elkaar te rapen.
Maar voordat hij goed en wel beseft wat hem is overkomen, is hij daar weer.
Dat monster.
Hij jaagt hem op, grijpt hem vast, schudt hem doorelkaar.

Terwijl ik naar ze toe ren roep ik hem dat hij los moet laten.
Maar uiteraard gaat hij onverschrokken door met zijn gruwelijke marteling.
Als ik bij hem aankom en hem vastpak voel ik hoe stevig hij zijn kaken om het wollige lijfje geklemd heeft.
Ik hoor hoe hij piept.
Wanneer hij het beestje loslaat, valt het losjes in het gras.
Hij maakt nog wat lijdende geluidjes, zijn ogen half dicht.
Zijn pootjes maken stuiptrekkende bewegingen.

Ik hou de hond vast en hoop dat het beestje zal opstaan.
Wegstrompelen, naar de struiken, om bij te komen.
Maar dat doet hij niet.
Hij stopt met bewegen.
Begint steeds langzamer te ademen.

Met zijn vieren staan we over het zachte, slappe lijfje gebogen.
Mijn meisjes, de hond en ik.
En terwijl de dochters met een stokje voorzichtig controleren of er nog enige beweging in het beestje zit, blaast hij zijn laatste adem uit.

We hebben een dier zien sterven.
Mijn kinderen hebben de dood van dichtbij gezien, voor het eerst.
De oudste snikt even.

Onder een boom graven we een kuiltje.
Met twee stokken draag ik het levenloze, waarschijnlijk nog warme lichaampje erheen.
We dekken hem toe met een dekentje van zand en bladeren.
We wensen hem een zachte rust.
Een beknopte begrafenis om het zo abrupt afgebroken leven van dit konijntje een laatste eer te bewijzen.

En hoe een dag steeds weer zo'n onverwachte wending kan krijgen.
Het blijft me verbazen hoe verbazend dat telkens is.


























Geen opmerkingen:

Een reactie posten