donderdag 24 juni 2010

Snit




















Wat een leuk, ouderwets woord.
Snit.
Zo'n woord dat je niet veel meer hoort.
Althans niet in Nederland, wellicht is dit in Vlaanderen anders?

In Gent viel deze flyer onlangs in de bus.
Je kunt een woord ook teveel gebruiken...
Als je dat doet gaat zo'n woord een beetje raar klinken.
Telkens een beetje raarder en raarder.
Raarder.
Raarder.
Raarder.

Zie je?

(Of is raarder geen correct Nederlands woord...?)

Nou ja, goed.
Ik vond het een grappige flyer.
Met grappige woorden.
Het maakt me nieuwsgierig.
Nu ben ik benieuwd wie Christel is.
Hoe oud ze is.
Hoe ze eruit ziet.
Of ze zelf een moderne snit heeft.
Wat voor mensen ze van een nieuwe snit voorziet.
Wat voor snit ze mij zou geven als ik bij haar zou komen.

'Dag, Christel. Ik kom voor een "snit en mis en plis", heb je even tijd?'
'Allez, natuurlijk zoeteke. Komt erin, zet u, zet u! Amai, ge kunt wel 'nen nieuwe snit gebruiken, zeh!'

Ik denk dat Christel super aardig is, ze staat vast altijd voor je klaar.
Zo'n warme, ronde vrouw.
Met lange rode nagels.
Met veel make-up en hele grote borsten, gehuld in een pluizige "pull".
En met heel veel haar, een snit uit vroege jaren '90...

En als je bij haar geweest bent, met een frisse nieuwe snit de deur uit loopt, je volledig op de hoogte bent van Christel's familiegeschiedenis, burenruzie en liefdesleven, dan kun je er weer even tegenaan.
Want je weet dat Christel bestaat.
Als een vaste rots in de branding.
Is ze er voor je.
Voor jou en je snit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten